Blog

Welkom op Irene's blog


door Irene Heijning 31 aug., 2021
Herken je dit? Heb je naar jouw gevoel een geweldige idee over een betere werkwijze en krijg je jouw medewerkers er niet warm voor? Aan goede wil, vakmanschap en enthousiasme van de bedenker ligt het meestal niet. Die heeft er lang op gestudeerd om tot deze nieuwe oplossing te komen. Het is goed doordacht en zal voor vooruitgang in de organisatie zorgen. Ook heb je een aantal medewerkers bij de nieuwe werkwijze betrokken. Je bent trots op het eindresultaat! Het kan dan gaan om een nieuwe manier van werken, gebruik van een nieuwe installatie of wellicht een nieuw automatiseringssysteem. Toch lukt het niet om iedereen te overtuigen van het nut van de nieuwe werkwijze. Het is nieuw en het is anders. Misschien is er ook al een training of ‘instructiekaart’ gemaakt maar daar houdt niet iedereen zich aan. ‘De oude garde’ vraagt zich af waarom alles nu ineens anders moet. Het gaat toch al jaren goed, waarom moet ik nu weer iets nieuws leren? Waarom liggen deze collega’s toch dwars? Omdat ze de noodzaak van de nieuwe situatie nog niet (h)erkennen! Het effectief implementeren van een nieuwe werkwijze, idee of installatie kost tijd en dient in 3 stappen zorgvuldig te gebeuren: 1. De uitleg (boodschap) moet helder zijn en in begrijpelijke taal. 2. De nieuwe gebruikers moeten geënthousiasmeerd worden en het nut van de nieuwe situatie inzien. 3. De boodschapper moet goed om kunnen gaan met weerstand en open staan voor kritiek. Dit kan alleen door kritische vragen serieus te nemen en om te buigen naar begrip en enthousiasme. Klinkt het logisch, maar vraag je je af hoe je dit moet gaan aanpakken? Wij hebben al succesvol diverse bedrijven kunnen helpen met bovenstaand probleem door de link te leggen naar onze 3-daagse training: 1. Dag 1 behandelt de inhoud (boodschap) van de training. Wat wil je gaan vertellen, in welke vorm en hoe wil je het gaan overbrengen. 2. Op dag 2 gaan we kijken hoe je de aandacht van je toehoorders vast kan houden en hoe je controleert of je boodschap goed geland is. Vragen of iemand het snapt is niet genoeg, je weet dan alleen dat hij DENKT dat hij het snapt. 3. Op de laatste dag gaan we kijken naar jouw persoonlijke eigenschappen die je helpen (of in de weg zitten) bij het geven van instructie. Ook gaan we uitgebreid in op hoe je om kan gaan met weerstand en grappenmakers. Hoe pak je het aan als een deelnemer continu kritische vragen blijft stellen en zo de les/instructie verstoort? De training heet: ‘De vakman als trainer’. Het woord trainer in deze klinkt in bovenstaande case wellicht vreemd maar onze ervaring heeft geleerd dat deze training juist ook goed is voor een case zoals beschreven. De training wordt gegeven in kleine groepen. De eigen situatie van de deelnemers dient als basis voor de opdrachten die wij in de les maken. Het maakt hiervoor niet uit of de deelnemer een instructie dag of personeelsmeeting wil gaan organiseren, een online uitleg of training wil samenstellen, of medewerkers in kleinere groepen wil bijpraten. Er is een boodschap die overgebracht moet gaan worden en jij leert in deze training hoe je dat aan kan gaan pakken. Herkenbaar? Kijk op ‘ De vakman als traine r’ voor meer informatie en geplande trainingsdata/locaties of informeer of jouw situatie met deze training zal worden opgelost. Wij denken graag met je mee.
door Irene Heijning 02 apr., 2021
De zoektocht naar een training die u of uw medewerkers handvatten geeft om vol vertrouwen voor een groep te gaan staan kan nog wel eens uitlopen op een uitdaging. Google levert bij het zoeken naar een train de trainer training honderden hits op, maar welke is geschikt? In de omschrijving van de meeste train de trainer trainingen staat dat het een training didactiek is. Wikipedia zegt daarover: Didactiek is de wetenschapsdiscipline die zich bezighoudt met de vraag hoe kennis, vaardigheden, en houdingen of attitudes door een leerkracht kunnen worden onderwezen aan leerlingen/studenten. Deze wetenschap omvat natuurlijk veel meer dan je in een of twee dagen kan behandelen, er moet een keuze worden gemaakt. En dat begint bij de leer-vraag van de trainer. Voordat u deze zoektocht begon hebt u vast stil gestaan bij de leer-vraag. Hulp bij het orde houden? Het leer-rendement verhogen? Hulp bij het organiseren van groepsopdrachten? Didactische ondersteuning (al is de definitie daarvan voor de trainer niet altijd even duidelijk)? Als je alleen gaat kijken naar hoe de trainer zijn lessen geeft, dan ben je in feite al naar het eind van het traject aan het kijken. Er staat al een training. Er is al een PowerPoint Presentatie en lesmateriaal. De cursisten (wie?) zijn al uitgenodigd.
Share by: